Pressekritiken 2022
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Gramophone
Austrian Holzmair sings the Wunderhorn songs
For a composer whose reputation rests on twin pillars of symphony and song, Gustav Mahler admittedly has more weight leaning on the former than the latter. Even when singers do venture into Mahler’s piano-vocal versions, their performances often sound like pencil sketches for a full-orchestral canvas rather than artistic miniatures in their own right. Wolfgang Holzmair, in short, does not have this problem His word-painting is superb, replacing sheer vocal firepower with more Lieder-friendly qualities of agility, precision and nuance. Poetic narrative is everywhere apparent and, whether unfolding in monologue (as in ‘Revelge’, with its drummer-boy narrator approaching death) or splitting into dialogue (as with the starving child and his mother in ‘Das irdische Leben’), Holzmair keeps his performance centred.
Ken Smith in Gramophone, UK, über die CD mit Liedern aus Des Knaben Wunderhorn mit Charles Spencer am Klavier
Dezember, 2012
Oberösterreichische Nachrichten
Eine Lehrstunde für den perfekten Liedgesang
Musikalisch traumwandlerisch sicher, textdeutlich und interpretatorisch immer genau mitten ins Schwarze treffend. Egal, ob es um die kuriose Geschichte mit dem Postauto geht oder um das Wetter oder um das von Hallstatt inspirierte Lied über den „Friedhof im Gebirge“: jedes Lied ist einfach perfekt. Ebenso perfekt die subtile und auf jede feine Nuance Holzmairs reagierende Klavierbegleitung von Russell Ryan.
Michael Wruss in den Oberösterreichischen Nachrichten über Kreneks Reisebuch aus den österreichischen Alpen mit Russell Ryan in Wels
November 26, 2012
The Wiltshire Times
An evening of rare quality and unbridled emotion
Reg Burnard in The Wiltshire Times über einen Mahler Liederabend mit Imogen Cooper in Bradford on Avon
November 4, 2012
The Telegraph
Holzmair's pearly opalescence, always so immaculate and beautiful, was a delight in some obscure, not always good but mostly interesting songs by Peter Cornelius which included duets with a pure-voiced young soprano called Raphaela Papadakis.
Michael White in The Telegraph, London, über einen Lieder- und Duettabend beim Oxford Lieder Festival mit Raphaela Papadakis, Sopran, und Sholto Kynoch am Klavier
November 2, 2012
Seen and Heard International
For my part, I relished not only his [Holzmair’s] keen verbal attention, not only his undeniably ‘acted’ approach, but also that inimitably Austrian way he has with the language, which simply seems so right here, leaving many peddlers – or should that be pedlars? – of Hochdeutsch standing. […] If ‘Das irdische Leben’ does not chill to the bone, something has gone terribly wrong; no fear of that here, though there were of course all sorts of other fears to experience. Detail, both verbally and from the piano, was exemplary. ‘Rheinlegendchen’ was suffused with melancholy, nostalgia for a typically Mahlerian golden age that never was – and we knew it. Its loss is of course none the less painful for that.
Mark Berry in Seen and Heard über einen Mahler Liederabend mit Imogen Cooper in der Londoner Wigmore Hall
November 1, 2012
Blog.codaex.de
So nuanciert, so vielschichtig, so bis ins letzte Detail durchdacht und gleichzeitig mit einer bewundernswerten Natürlichkeit in Ausdruck und Stimmführung hört man Mahlers Lieder viel zu selten. […]Das Album ist beseelt von seinem makellosen Legato-Gesang und seinen facettenreichen Interpretationen: Jedes einzelne Lied ist bis ins kleinste Detail ausgestaltet. Als Muttersprachler, mehr noch, als Landsmann Mahlers strahlt Holzmair dabei eine schwer zu übertreffende Natürlichkeit und Unverkrampftheit aus.
Sal Pichireddu über die Mahler-CD “Des Knaben Wunderhorn” mit Charles Spencer am Klavier
Oktober 24, 2012
Kronenzeitung
Liedkunst in reifer Vollendung. Einen unaufgeregten Liederabend voller intelligenter Deutungen gab der österreichische Bariton Wolfgang Holzmair, ideal begleitet von der britischen Pianistin Imogen Cooper. […] Neun Lieder aus ‚Des Knaben Wunderhorn‘ boten seinem variantenreichen Gesang eine ideale, doppelbödige Spielwiese. […] Mit Liedern nach Rückert, Leander und de Molina verschränkte die zweite Hälfte – nicht weniger kostbar – Zartheit mit Dramatik, Heiterkeit mit Depression.
Matthias Wagner in der Kronenzeitung, Graz, über einen Mahler-Liederabend mit Imogen Cooper am Klavier
Oktober 9, 2012
Kleine Zeitung
Wenn man für einen Sänger schwärmt, kennt man nur eine Sorge: Wird er so gut sein wie erwartet? Bei Wolfgang Holzmair kann man sicher sein: Er wird. Seine Interpretation von Mahlers Liedern aus "Des Knaben Wunderhorn" sind vom ersten Moment an packend und intensiv. Melancholisch oder heiter, hochdramatisch oder selbstironisch erzählt er -wunderbar begleitet von Imogen Cooper - mit seiner hypnotischen Stimme von Liebe, Leben und Tod.
Eva Schulz in der Kleinen Zeitung, Graz, über einen Mahler-Liederabend mit Imogen Cooper am Klavier
Oktober 8, 2012
Daily Telegraph
The baritone Wolfgang Holzmair and pianist Charles Spencer mix irony and tragic insight. Particularly good is their interpretation of Urlicht. The contrast of a female voice in some of the songs is the only thing missing in an otherwise superior disc.
Michael Kennedy in The Telegraph, London, über die Mahler-CD “Des Knaben Wunderhorn” mit Charles Spencer am Klavier
Oktober 7, 2012
Le blog de Jean-Pierre Rousseau
Merci à Decca de nous avoir redonné ces pépites, jadis parues sous étiquette Philips. Un coffret pour l’île déserte !
Jean-Pierre Rousseau über die Decca Collector's Edition mit Imogen Cooper am Klavier
September 6, 2012
Musical Pointers
This superb presentation in song, written and illustrated material is almost unbearable in its poignancy. […] Musically strong in its own right, this CD is at once inspiring and harrowing. Don't avoid it.
Peter Graham Woolf in Musical Pointers über die CD Spiritual Resistance – Music from Theresienstadt mit Russell Ryan am Klavier
Juli 2012
Berner Zeitung
'Um die Lieder von Schubert zu singen, muss man ein einfacher Mensch sein.' [...] Holzmair findet die Einfachheit in der samtenen Schwermut von Schuberts 'Der Jüngling und der Tod', und er findet sie auch in der 'Nachthymne', diesem kühnen Lied auf einen Text von Novalis.
Oliver Meier in der Berner Zeitung über einen Lieder- und Celloabend mit Gérard Wyss und Patrick Demenga bei den Musikfestwochen Meiringen
Juli 12, 2012
Der Landbote
Mit seinem prächtigen sonoren und reich nuancierbaren Bariton war Wolfgang Holzmair einnehmend … und verstand es, sowohl die textlichen Inhalte als auch deren musikalische Ausdeutung mit Emotionalität zum Ausdruck zu bringen.
Rita Wolfensberger in Der Landbote über einen Schoeck-Krenek-Liederabend mit Russell Ryan in Winterthur
Juni 18, 2012
American Record Guide
Holzmair was riveting, especially in his communication of the words. In contrast to his suave and flawless performance of Schubert's Winterreise I heard on the radio recently, he sang these songs with a cabaret entertainer's immediacy, honoring text above tonal beauty when appropriate. Sometimes his warm baritone had the brightness of tenor, except for an unexpected graininess in his lowest notes, which he sometimes exaggerated into a snarl. A non-German speaker almost could have ignored translations when Holzmair sang — or spoke — because he conveyed meanings with his whole being.
Susan Brodie im American Record Guide über die Theresienstadt-Konzerte in 92nd Street Y mit Russell Ryan und dem Nash Ensemble
Mai/Juni 2012
Salzburger Nachrichten
Silvia Spinnato, Bernadette Furch und – eine Klasse für sich – Wolfgang Holzmair widmeten sich Werken von Herbert Grassl, Agustín Castilla-Ávila, Johannes Krall und den Genannten mit Engagement und Kompetenz.
Karl Harb in den Salzburger Nachrichten über das Festival Aspekte in Salzburg
15. Mai 2012
Drehpunkt Kultur
Uraufgeführt haben Wimbergers Rilke-Lied aus den "Aufzeichnungen des Malte Laurids Brigge" das "Ensemble Acrobat" unter der Leitung von Carlos Chamorro-Moreno und Wolfgang Holzmair, der mit seinem wie immer klar und präzise geführten Bariton den Solitär zum Klingen und Strahlen brachte. Tatsächlich hat haben Wimberger/Holzmair die vergeistigte Liebeserklärung dem Hörer näher gebracht, als der strenge formal distanzierte Zugang Weberns.
Heidemarie Klabacher in Drehpunkt Kultur über das Festival Aspekte in Salzburg
14. Mai 2012
Der Bund
Die zentrale Figur ist natürlich Faust, der an den Jubiläumskonzerten vom international gefragten Bariton Wolfgang Holzmair verkörpert wird. Der Bariton entpuppt sich als begnadeter Erzähler, der den Text mit differenzierten Stimmfarben und unaufdringlicher Gestik plastisch gestaltet. Mal setzt er mit vokalem Schmelz Akzente, mal mit präzisester Diktion. Ein Genuss.
Gisela Trost im Bund über Robert Schumanns Oratorium "Szenen aus Goethes Faust" im Kultur-Casino in Bern
19. März 2012
Seen and Heard International
And indeed, the technical accuracy and beauty of his singing was nothing short of splendid. Intonation, rhythm, dynamics, vocal shading and breath control approached perfection. He articulated moments of coloratura with nonchalance, allowing no smears to sully the music. He did not hesitate to roughen the sound of his voice when the text demanded it, and the moments of pianissimo were truly beautiful.
Harvey Steiman in Seen and Heard über die Winterreise mit Russell Ryan in Berkeley
7. März 2012
San Francisco Classical Voice
But it was what the Austrian lieder specialist did with his voice that made of his 70-minute performance of Schubert's 24-song cycle, ideally partnered by pianist Russell Ryan, one of the most probing and moving Winterreises that I ever expect to hear. From the very first song, "Gute nacht" (Good night), Holzmair invoked his vaunted sweetness to introduce an extremely sensitive protagonist who was both tender and terribly vulnerable. When rejection came, just one song later, the voice not only grew louder but also began to turn bitter. As the journey progressed from "Gefrorne Tränen" (Frozen tears) to "Erstarrung" (Numbness), bitterness surfaced with increasing frequency, and was often accompanied by bursts of anger or intentionally flat-toned numbness.
Jason Victor Serinus in San Francisco Classical Voice über Schuberts Winterreise mit Russell Ryan in Berkeley
7. März 2012
The Brown Daily Herald
By the end, the wandering poet had completely lost his way, and Holzmair's voice revealed a loneliness that seemed too great even for the massive hall in the Granoff Center.
Ben Kutner in The Brown Daily Herald über Schuberts Winterreise mit Russell Ryan in Providence , R.I.,
2. März 2012
The Baltimore Sun
This was an intelligent, sensitive interpretation. Just the way Holzmair used his hands as he sang could be remarkably affecting. Highlights included the final outbursts of "Auf dem Flusse"; the carefully calibrated contrasts of mood in "Frühlingstraum"; the subtly conversational articulation in "Die Krähe"; the white tone produced in "Der Wegweiser." And the incredible final song, "Der Leiermann," conjuring the image of a hurdy-gurdy man playing on with icy fingers while people ignore him and dogs growl, found Holzmair phrasing incisively.
Tim Smith in The Baltimore Sun über Schuberts Winterreise mit Russell Ryan in der Shriver Hall von Baltimore
28. Februar 2012
Ionarts
If the recital by baritone Wolfgang Holzmair and cellist Sonia Wieder-Atherton, heard on Thursday night at the Austrian Embassy, had been on my radar screen earlier, it would certainly have made my top picks for the month.
Charles T. Downey in Ionarts über ein Konzert mit Sonia Wieder-Atherton in Washington
25. Februar 2012
New York Times
The vocal works, by their nature, are another matter. There were policy debates […] But mostly these are songs of barely disguised pain and a longing for freedom and normalcy. Mr. Holzmair gave them all subtly shaped, powerful readings. But he was at his most affecting in a group of undated songs by Ilse Weber, an author of children's books and an amateur composer who wrote with disarming directness.
Allan Kozinn in der New York Times über zwei Abende mit Musik aus Theresienstadt in 92nd Street Y mit Russell Ryan und dem Nash Ensemble
21. Jänner 2012